
Response to Recent JAMA Article on Spinal Cord Stimulation 
 
I am writing to you today because both myself and the International Neuromodulation Society 
(INS) Executive Officers have been flooded with calls from members who, like us, are concerned 
about the methodological flaws in a recent study on SCS published in the prestigious journal 
JAMA (Journal of American Medical Association) and the likelihood for a range of patients, 
doctors and healthcare delivery systems to reach erroneous conclusions on the evidence base 
for spinal cord stimulation (SCS) based on this one study.1 

  
The flaws are so manifold and the statements of the authors so disparaging of the whole field 
that I feel it is important that all members of the INS have the facts available to them to help 
dispel this misinformation.   In particular I would urge each and everyone of you to use your 
social media and networking channels to educate those around you as to the true nature of 
how this study was conducted as I’ve enumerated in the points below. Together in a concerted 
effort we can ensure that this vital information is delivered where it is needed before payers 
use this flawed study as justification to cease covering SCS. 
  
A formal letter to the Editor of JAMA will be forthcoming from signatories of multiple medical 
societies including the INS but INDIVIDUAL activity will have more effect in the court of public 
opinion. Patient access to neuromodulation, including pain relief, must be a first and last 
priority of both practitioners and the societies that represent them. 
  
The study, in short, purported to be a randomised blinded “placebo-controlled” study of clinical 
SCS on disability in patients with leg pain after spine surgery. It found no difference between 
the two groups at 90 days on Oswestry Disability Index (ODI). The authors have subsequently 
made multiple media statements that SCS “doesn’t work”. 
  
Here are the major flaws that make any conclusions from the study inapplicable to how we 
conduct spinal cord stimulation around the world 
 
1.   The subjects were trialled with tonic waveform SCS when the actual study was run with 
burst SCS.  There is no data and no reason to assume that a response to tonic SCS means that 
the patient has been shown to be a responder to burst SCS to gain entry into the study. 
  
2.   Only a 30% pain reduction was required to enter study yet we know SCS delivers 60-100% 
pain relief; HENCE many placebo responders would have been included in the initial cohort.  
30% reduction in pain should never be allowed as entry criteria for a SCS study. 
  
3.   The trial was conducted with pain reduction as the measure to gain entry but then the 
primary outcome measure for the study was switched to Oswestry Disability Index change at 90 
days. Disability reduction follows (not leads) pain reduction so, if pain relief was not allowed to 
be optimised (as we will see), then the investigators will have manufactured a placebo 
outcome. 
  



 
4.   Manufacturer guidelines on therapy delivery were NOT followed. Simple burst waveform at 
50-70% of paresthesia threshold was deployed, not the manufacturer’s algorithm. The patient 
controller was REMOVED from the patients so they could do no adjustments themselves to 
optimise their therapy, nor turn off the device if they experienced discomfort.  This however is 
mandatory, to ensure that no overstimulation occurs under any circumstances. Patients were 
not given the opportunity to have any optimisation of pain relief within the 90 day period. It 
seems to have not been recognised by the investigators that SCS is a titrated therapy not a fixed 
therapy. 
  
5.   Researchers should be experienced in the field and highly experienced in the specifics of the 
therapy under investigation. The implanters had no prior experience of managing paresthesia 
free SCS. The study nurse who did all the programming had never programmed patients prior to 
this study. This raises the question of whether sufficient experience was present to run a study 
of this kind. 
 
6.   There were no washout periods at all during the study when crossing over to the other 
group, hence carryover effects bleed into the next treatment group and wash results to a single 
common level. Carry over effects are proven to be real in SCS.2 

  
7.   Only 90 day results were chosen as a primary endpoint when the purpose of SCS studies is 
to assess BEYOND the possible placebo response time of 3 months and assess outcomes at one, 
two and five years. The primary endpoint was chosen within the possible placebo response 
period of 90 days.3 

 
8.   Subjects were told in the informed consent document that they would receive  
“stimulation”.   It is reasonable to assume that subjects believed they were to receive standard 
clinical care SCS.   However they were not remotely allowed to have an optimised algorithm 
that was individually titrated to their needs and which they could control and optimise 
themselves with the patient remote programmer.   They were given a version of the therapy 
that is not actually practised by clinicians anywhere in the world currently.   This raises the issue 
of proper informed consent and whether the study has breached ethical guidelines on subject 
information and consent. 
  
What can be gleaned from the above is that the study has major methodological flaws that call 
into question whether any conclusion at all can be relied upon. Certainly it would seem prudent 
to rely on multi year outcome studies, meta-analyses and registry data of true clinical care SCS 
to guide patients, clinicians and healthcare systems. 
  
I urge you to communicate your own critique of this study to your social and medical networks 
so that information is accessible to those who need it. 
  
 



The INS will continue to demand high quality research in the field of neuromodulation including 
not only efficacy but cost-effectiveness and quality of life outcomes across the board. 
  
Best wishes, 
  
Marc A. Russo, MBBS DA (UK) FANZCA FFPMANZCA 
President, International Neuromodulation Society 
  
 
References 
  
1. Hara S, Andresen H, Solheim O, et al. Effect of Spinal Cord Burst Stimulation vs Placebo 
Stimulation on Disability in Patients With Chronic Radicular Pain After Lumbar Spine Surgery: A 
Randomized Clinical Trial. JAMA. 2022;328(15):1506–1514. doi:10.1001/jama.2022.18231 
 
2. Perruchoud, C., Eldabe, S., Batterham, A.M., Madzinga, G., Brookes, M., Durrer, A., Rosato, 
M., Bovet, N., West, S., Bovy, M., Rutschmann, B., Gulve, A., Garner, F. and Buchser, E. (2013), 
Analgesic Efficacy of High-Frequency Spinal Cord Stimulation. Neuromodulation: Technology at 
the Neural Interface, 16: 363-369. https://doi.org/10.1111/ner.12027 
 
3. Gilligan C, Volschenk W, Russo M, Green M, Gilmore C, Mehta V, Deckers K, De Smedt K, Latif 
U, Georgius P, Gentile J, Mitchell B, Langhorst M, Huygen F, Baranidharan G, Patel V, Mironer E, 
Ross E, Carayannopoulos A, Hayek S, Gulve A, Van Buyten JP, Tohmeh A, Fischgrund J, Lad S, 
Ahadian F, Deer T, Klemme W, Rauck R, Rathmell J, Maislin G, Heemels JP, Eldabe S; ReActiv8-B 
Investigators. Long-Term Outcomes of Restorative Neurostimulation in Patients With Refractory 
Chronic Low Back Pain Secondary to Multifidus Dysfunction: Two-Year Results of the ReActiv8-B 
Pivotal Trial. Neuromodulation. 2021 Dec 18:S1094-7159(21)06386-8. 
https://doi.org/10.1016/j.neurom.2021.10.011 
  
 
 
 
 


